Na hausbótu po Meklenburských jezerech kousek nad Berlínem
Meklenburská jezerní plošina se stovkou jezer je největší jezerní plochou v Evropě. Dosahuje až téměř k baltskému pobřeží, v mapě ji hledejte severovýchodně v nížinách mezi Berlínem a Rostockem. Jde o překvapivě rozložité území, kde jsou jednotlivá jezera propojená průjezdnými kanály. Plavba vede zelenou meklenburskou krajinou, rovnou jako dlaň, kde se jenom meandry a rozlehlé lesy vlní do vyvýšenin v terénu.
Okouzlující krásy
Ačkoliv se to na první pohled nezdá, má tato krajina svůj půvab: rozsáhlá zeleň lesů, modrošedé vodní plochy, loděničky krčící se ve stínu vrb a olší. V městečkách kostely z červené cihly a hrázděné severoněmecké domky, na venkově obří statky a cukrovary někdejších junkerů, ty nejhezčí obklopené honosnými parky s alejemi stoletých dubů. Právě tato krása fascinovala i německého spisovatele Theodora Fontaneho, který zde na březích jezera Müritz pobýval koncem 19. století. Zaujalo ho především idylické městečko Waren na severním břehu jezera Müritz, obklopené mnoha malými jezery a rozlehlými dubovými lesy.
Jednou z nejlepších možností, jak dokonale poznat zdejší oblast, je vydat se za jejími poklady po vodě. Na Meklenburských jezerech nepotřebujete k řízení lodě žádný vůdčí list. Podle mapy si sami určíte trasu, místa kotvení, rybolovu, koupání. Je to velmi jednoduché a z množství tras a směrů si vybere každý. Ať už ostřílený či méně zkušený kapitán. Stačí patnáctiminutová instruktáž a můžete vyrazit.
Vzhůru za dobrodružstvím
Naše cesta začala ve Fürstenbergu na řece Havole (německy Havel) v loděnici společnosti Locaboat. Vybrali jsme si trasu po jejím horním toku až do Templinu, jež existuje už od 16. století a kdysi po ní vedla důležitá obchodní cesta z Baltiku do Wismaru. Řeka se u hranice s Meklenburskem rozšiřuje a začíná nekonečný řetězec vzájemně propojených jezer. A také několik zdymadel, z nichž první na nás čekalo, sotva jsme vyjeli, hned na konci jezera. Patnáct metrů dlouhou a čtyři metry širokou loď je třeba vmanévrovat do úzké plavební komory dlouhé asi čtyřicet metrů. Jakmile je plavidlo uvnitř, musí dva členové posádky – jeden na přídi a druhý na zádi – obtočit lana kolem kůlů a s jejich pomocí udržovat loď na místě, zatímco se komora naplňuje vodou. Nebo naopak vyprazdňuje, pokud jedete po proudu.
Snad nejhezčí byl úsek do jezera Ziemsee, kdy je cesta přerušována malými jezírky s rákosím a lekníny a svahy obou břehů jsou lemovány vysokými listnatými nebo jehličnatými stromy. U zdymadla Regow jsme uvázali loď a navštívili biofarmu, kde jsme ochutnali sýry a karbanátky z kozího masa. Opravdu výborné, člověk se jen nesmí nechat odradit selským nepořádkem, který tam vládne.
Pak už nás svou věží vítal Templin, kde se ve středověku křížily důležité obchodní cesty, jemuž 1,7 kilometru dlouhé a šest metrů vysoké tři obranné věže a staré hrázděné domy zachovaly romantický charakter. Dnes zdejší termální solankové lázně nabízejí na rozloze zhruba 10 000 čtverečních metrů velkoplošné rekreační centrum s prostorným lázeňským areálem včetně mnoha atrakcí. Malebné městečko každý rok přiláká na 300 000 turistů. Od roku 1957 má v Templinu svoji chalupu a nabírá tu síly německá kancléřka Angela Merkelová, která sem ze sedmdesát kilometrů vzdáleného Berlína častěji zajíždí.
Pohodlí jako v hotelu
Jak vlastně loď, kterou plujeme, vypadá? Většina hausbótů je 10 až 15 metrů dlouhá a až 4 metry široká, s místem pro 4 až 12 osob. Vlastně pojem hausbót je zavádějící, Pénichette (pénišet), jak se jim říká, jsou lehce ovladatelné a vkusně navržené luxusní motorové jachty s komfortním salónem, prvotřídně vybavenou kuchyní s ledničkou a mrazničkou, plynovým sporákem s troubou, mikrovlnkou a prostornými kajutami, každá s teplou sprchou a WC. Pokud by vám byla zima, můžete si zapnout ústřední topení. Zkrátka pohoda.
Loď, kterou řídíme, je nejen naše plovoucí ložnice, kuchyně a obývací pokoj, ale také centrum nejlepší zábavy, jakou jsme měli možnost v životě poznat. Dieslový motor si brouká a my, protože s ohledem na životní prostředí plujeme maximální rychlostí deset kilometrů za hodinu, máme možnost vychutnat si všechno kolem a vidíme věci, které bychom z okénka aut rozhodně nezahlédli. Přesně to je na plavbě nejkouzelnější a my zjišťujeme, o co se při svém uspěchaném životě ochuzujeme. Sedíme si pohodlně na palubě se sklenkou vína, jehož barva s postupem času tmavne, zastavujeme, kdy a kde se nám zlíbí, vychutnáváme si místní kulturní a gastronomické speciality. Tak nějak má asi vypadat dovolená, při níž si člověk chce odpočinout. Navíc tu s sebou můžeme mít i psa, kterého jsme - jako v případě leteckých dovolených - nemuseli tentokrát nechat doma.
Jak se tam dostat Protože se vyplatí vzít si na loď s sebou maximum vybavení, nejlepší způsob dopravy je autem. Z Prahy do Fürstenbergu po dálnici přes Berlín je to 500 kilometrů.
Kde lze kotvit Kdekoliv, kde to není výslovně zakázáno. Noční zakotvení v přírodě nestojí nic, v přístavištích platíte cca 1 - 1,5 eur za metr lodi na noc, máte tam však k dispozici solidní sociální zařízení, restaurace a další služby.
Text: Bohumil Brejžek
Na východním břehu jezera Schwedtsee, v části Ravensbrück, se nachází památník "Mahn- und Gedenkstätte Ravensbrück" někdejšího největšího koncentračního tábora pro ženy.
V okolí jezer je množství pěších stezek i cyklostezek v chráněné přírodě národního parku (Müritz-Nationalpark).
Komu je toto moře vody až přespříliš, může v městečku Röbel navštívit HeiNa Ganzlin, muzeum železnic na místním nádraží, které stihl osud jako mnoho jiných - chátralo zrušením železničních tratí. Muzeum pořádá přes víkend nostalgické výlety vláčkem s parní lokomotivou.
Informace o přístavech, lodích, trasách a itineráře: >>>>